معماری مسجد ولایت مالزی؛ متاثر از خاورمیانه
دهکده سرگرمی
عاشقان هرکه را دوست دارند زیبا میبینند/هوس بازان هرکه را زیبا ببینند دوست دارند

در نزدیکی مرکز بزرگ تجاری و محل نمایشگاههای بین‌المللی مالزی مسجد "فدرال" که به مسجد "ولایت" مشهور است واقع شده، مسجدی با 22 گنبد که از فرهنگ و معماری خاورمیانه تأثیر گرفته است .

این مسجد در زمینی به وسعت 13.4 هکتار و زیر بنای 37 هزار متر مربع بنا شده و بعنوان چهل و چهارمین مسجد ساخته شده توسط دولت مالزی بعد از استقلال این کشور شناخته می شود و از جاذبه های توریستی کوالالامپور است. کلنگ این مسجد 80 میلیون دلاری در 15 مارس 1996 زده شد و در 30 آگوست 2000 رسما افتتاح شد.
 

مسجد

تأثیرات فرهنگ و معماری خاورمیانه در طراحی و خلق این مسجد ، بویژه الهام گرفتن از مسجد آبی استانبول در ترکیه بوضوح پیداست. این ویژگی شامل 22 گنبد منشعب شده از گنبد اصلی، چند نیم گنبد و طاق نیمه مدور آن است.
در ساخت این گنبدها از مواد سبک و الیاف شیشه به همراه فیبر استفاده شده تا برخلاف گنبدهای سیمانی، دارای استحکام و طول عمری بیشتری باشند و احتمال برداشت ترک در آنها به حداقل برسد. این گنبدها بصورت بخش های جداگانه ساخته و بر روی مسجد در کنار هم سوار می شوند .
مسجد

بلندای این مسجد 27 متر است که با هنرمندی سنگتراشان بطور خیره کننده ای ساخته شده است . همچنین قلمکاری های آیه های قران کریم در اطراف محراب که بوسیله طراحان ایرانی با سنگهای گرانبها انجام شده زیبایی خاصی را بر فضای داخلی و شبستان این مسجد حاکم می کند.
مسجد

ایجاد مدرسه اسلامی در مسجد برای سنین قبل از دبستان و به منظور بالا بردن سطح علمی در حیطه های اسلامی از دیگر نقاط حائز اهمیت در این پایگاه اسلامی است . آموزشهایی از قبیل روخوانی قرآن، چگونگی انجام فرایض دیدنی و آموزشهای مبانی اخلاقی اعتقادی از اهم فعالیتهای آموزشی این مسجد هستند. همچنین کتابخانه بزرگ اسلامی، سالن کنفراس، سالن همایش ویژه مراسم ازدواج و سالن غذا خوری مجهز از دیگر امکانات تعبیه شده در این مسجد است.

     



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 6 / 3 / 1392برچسب:,
ارسال توسط علی حسین بر

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 69
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 94656
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1